Tot
aquell qui mostra la seva feina a un públic hauria d'estar preparat
per a encaixar les crítiques que li puguin caure a sobre, tant les
negatives com les positives. Un moment, les positives? Sí, sí, les
positives també. Potser la paraula en aquest cas no seria encaixar,
però també s'han de saber gestionar.
Per
començar, si rebem una crítica negativa que creiem que no és
merescuda, hem de respirar profundament, no enfadar-nos, i sobretot
no contestar “en calent”, encara que pensem que ho tenim tot
controlat. Si no ho fem li estarem donant a la crítica més
importància de la que té, d'alguna manera li donarem la raó, i
perdrem l'oportunitat de contestar creativament per guanyant-nos el
favor del públic.
D'altra
banda, encara que creiem que és una crítica no merescuda, potser
caldria analitzar-la per a assegurar-nos de que no la mereixem.
Investiguem, i si trobem punts on el crític té raó, doncs haurem
trobat punts on millorar, podrem aprendre de la crítica. I
descobrint els punts on no té raó, reafirmarem el que estem fent
bé, creant així confiança en nosaltres mateixos.
També
hem de tenir en compte que no tothom té els mateixos gustos, les
crítiques solen ser molt subjectives i no pel fet de no agradar a
algú significa que no ho estiguem fent bé. I us diré més, tothom
pot tenir un mal dia, i no ens hauríem de prendre la crítica com a
“crítica universal”. Hem d'analitzar en quin moment ens trobem,
i potser també en quin moment es troba el crític!
També
podem utilitzar una crítica negativa per a fer participar als
nostres seguidors. Si ha estat una crítica pública, ja sigui un
mitjà de comunicació o a les xarxes socials, podem deixar que els
nostres fans ens defensin, d'aquesta manera s'impliquen més en el
nostre projecte, i potser el crític s'adona de que no tenia raó.
I
enllaçat una mica amb això, cal dir també que tot és publicitat!
Podem aprofitar-ho i donar la volta a la crítica, per a fer-la
servir com a publicitat. Potser si és una crítica molt dolenta no
ens serveix, però si estem convençuts del que fem, i del que fem
bé, podem utilitzar-la. Inclús, la resposta creativa de que
parlàvem abans a una crítica pública et pot fer guanyar la
simpatia del públic i augmentar seguidors.
I
finalment, després d'haver fet tot això, si et queden forces i
ganes, el que pots fer és donar les gràcies al crític. Primera per
quedar bé, sempre és bo donar les gràcies; i segona per que, ho
pretengui o no, segurament aquesta persona t'ha fet un favor.
I aquí
entro breument amb les crítiques positives. Analitzeu-les com si
fossin les negatives, per què així com una crítica negativa ens
pot fer un favor, una positiva (si és falsa) ens pot fer una... ens
pot perjudicar, i molt.
Mirem bé
de qui rebem la crítica positiva. De vegades un comentari amb tota
la bona fe, ens pot fer no veure els nostres errors, i si no els
veiem, probablement els tornarem a cometre.
En
resum, ajudeu-vos de les crítiques per millorar, i agafar confiança.
I com va
dir Oscar Wilde:
Només
hi ha una cosa pitjor al món que que parlin malament de tu: que no
parlin de tu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Què t'ha semblat l'article? Comenta!