OPINIÓ: Encaixar crítiques


Tot aquell qui mostra la seva feina a un públic hauria d'estar preparat per a encaixar les crítiques que li puguin caure a sobre, tant les negatives com les positives. Un moment, les positives? Sí, sí, les positives també. Potser la paraula en aquest cas no seria encaixar, però també s'han de saber gestionar.

Per començar, si rebem una crítica negativa que creiem que no és merescuda, hem de respirar profundament, no enfadar-nos, i sobretot no contestar “en calent”, encara que pensem que ho tenim tot controlat. Si no ho fem li estarem donant a la crítica més importància de la que té, d'alguna manera li donarem la raó, i perdrem l'oportunitat de contestar creativament per guanyant-nos el favor del públic.

D'altra banda, encara que creiem que és una crítica no merescuda, potser caldria analitzar-la per a assegurar-nos de que no la mereixem. Investiguem, i si trobem punts on el crític té raó, doncs haurem trobat punts on millorar, podrem aprendre de la crítica. I descobrint els punts on no té raó, reafirmarem el que estem fent bé, creant així confiança en nosaltres mateixos.

També hem de tenir en compte que no tothom té els mateixos gustos, les crítiques solen ser molt subjectives i no pel fet de no agradar a algú significa que no ho estiguem fent bé. I us diré més, tothom pot tenir un mal dia, i no ens hauríem de prendre la crítica com a “crítica universal”. Hem d'analitzar en quin moment ens trobem, i potser també en quin moment es troba el crític!

També podem utilitzar una crítica negativa per a fer participar als nostres seguidors. Si ha estat una crítica pública, ja sigui un mitjà de comunicació o a les xarxes socials, podem deixar que els nostres fans ens defensin, d'aquesta manera s'impliquen més en el nostre projecte, i potser el crític s'adona de que no tenia raó.

I enllaçat una mica amb això, cal dir també que tot és publicitat! Podem aprofitar-ho i donar la volta a la crítica, per a fer-la servir com a publicitat. Potser si és una crítica molt dolenta no ens serveix, però si estem convençuts del que fem, i del que fem bé, podem utilitzar-la. Inclús, la resposta creativa de que parlàvem abans a una crítica pública et pot fer guanyar la simpatia del públic i augmentar seguidors.

I finalment, després d'haver fet tot això, si et queden forces i ganes, el que pots fer és donar les gràcies al crític. Primera per quedar bé, sempre és bo donar les gràcies; i segona per que, ho pretengui o no, segurament aquesta persona t'ha fet un favor.

I aquí entro breument amb les crítiques positives. Analitzeu-les com si fossin les negatives, per què així com una crítica negativa ens pot fer un favor, una positiva (si és falsa) ens pot fer una... ens pot perjudicar, i molt.

Mirem bé de qui rebem la crítica positiva. De vegades un comentari amb tota la bona fe, ens pot fer no veure els nostres errors, i si no els veiem, probablement els tornarem a cometre.

En resum, ajudeu-vos de les crítiques per millorar, i agafar confiança.

I com va dir Oscar Wilde:

Només hi ha una cosa pitjor al món que que parlin malament de tu: que no parlin de tu. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Què t'ha semblat l'article? Comenta!