Avui
faig una reflexió sobre per què les dones tenen un paper tant minoritari dins el món de la música.
Encara
avui en dia és bastant difícil trobar una dona dins un grup de
música. Bé, potser difícil no, però és molt més fàcil
trobar-hi homes, o que sigui només d’homes. I sobretot si és un
grup de rock, punk, i les músiques que podríem definir com més
agressives. I ja no diguem grups formats només per noies!
Sí
que és cert que hi ha moltes formacions, sobretot de pop, indie o
folk, on la presència femenina augmenta. Generalment es tracta de la
cantant, cosa que no és dolenta en absolut (evidentment!), però és
molt més difícil veure noies a càrrec d’un instrument, i encara
més que sigui ella qui compon les cançons, tot i que això no es
pugui veure sobre l’escenari.
No dic que no hi hagi noies, però globalment veiem que la dominància és bàsicament masculina.
Pot
ser que això passi per què.. és com una roda, com menys noies hi
hagi tocant a l’escenari, menys noies hi haurà que hi vulguin
pujar. Per què quan no hi ha referents, o n'hi ha pocs, és molt més difícil
trencar barreres, i el referent femení a l’escenari ara mateix,
sol ser de cantant o fent els cors (repeteixo que no és dolent),
però a la guitarra, baix i bateria hi sol haver nois.
The Runaways - 1977 |
És
una explicació una mica simple, potser és d’aquelles coses que ni
et planteges, però també és possible que sigui així de simple.
La
segona raó que em ve al cap potser és una mica conflictiva, però
l’he d’explicar. Penso que moltes vegades a les noies se’ns
neguen certes oportunitats pel sol fet de ser noies. Aquí entro una
mica en el masclisme. No en el «malintencionat», sinó en el
masclisme «invisible», aquell que practiquem tots (i totes) sense
adonar-nos-en.
Posaré
un exemple per que quedi és clar:
Com
sabreu, a les orquestres es fan audicions per a introduir músics a
la plantilla. Doncs resulta que un estudi rebel·la que quan les
audicions son a cegues, és a dir, que hi ha un obstacle visual entre
el músic i l’oient, el nombre de dones acceptades a la plantilla
es duplica. Es duplica! Què vol dir això? Doncs que inconscientment
(desitjo), la figura masculina ens deu transmetre més
professionalitat, o més qualitat... En realitat no ho sé, però
passa. Penso que és a causa de l’herència social, aquest
aprenentatge involuntari, normalment per imitació, que prenem per bo
sense plantejar-nos-el. Repeteixo que no és un fet exclusivament
masculí, és comú. Per això és una cosa que entre tots, més tard
o més d’hora, més ràpid o més lent, hem de canviar.
La
última raó que se m’acudeix per que hi hagi menys dones al món
de la música, i en certa manera també és una idea una mica
conflictiva, és que pot ser que nosaltres mateixes ens posem
barreres, que ens auto imposem uns rols que tradicionalment se’ns
han adjudicat, i potser sense adonar-nos-en també, els seguim
aplicant, per allò de l’herència social.
Un
exemple que no té res a veure amb la música: veure un noi, de
l’edat que sigui, jugant amb una consola no és estrany. Però una
noia sí. A moltes potser ens fa vergonya reconèixer que també ens
ve de gust, però «és que no toca», o segons l’edat «ja no
toca».
Pot
ser que passi una mica el mateix amb la música. Que inconscientment
pensem que això de tenir un grup és cosa de nois, o que nosaltres
tenim unes altres obligacions. I aquesta explicació trobo que té
molt a veure amb la que he donat al principi, parlo dels referents.
Els referents fan que no ens sentim tant estranys a l’hora de fer
una cosa, i quan no hi ha referents ens costa molt més prendre la
iniciativa i fer-ho.
Doncs
des d’aquí faig una crida a les dones músic per que es deixin
veure, que no es posin pals a les rodes, i que si realment els ve de
gust fer música, tocar un instrument, o sigui el que sigui, que
tirin endavant, que no pel fet de ser dones ens hem de quedar a
segona fila.
Per que hi ha molt talent «suelto», ho sé! I el volem
veure pujar ben amunt!
También el estudio de los instrumentos va ligado al sexo. Para una niña es mas bien visto como extraescolar un ballet que ponerte a darle golpes a la batería. De hecho, cual es el porcentaje de mujeres según instrumento en las escuelas de música? Es toda la cadena, en los escenarios solo se ve el resultado final.
ResponEliminaGrácias por tu comentario Antonietta!!
Elimina