OPINIÓ DEL CONVIDAT: Oriol Comelles



Avui hem convidat al músic i mestre de música Oriol Comelles a escriure un tema d'opinió pel blog d'El Garatge. Molt amablement ha acceptat el "repte", i aquí en tenim el resultat:


Per què serveix estudiar música?

Per la meva condició de mestre de música, en alguna ocasió m’he vist interpel.lat amb aquesta pregunta: per què serveix estudiar música? La major part de les vegades els que pregunten són alumnes d’ESO, però també hi ha algun pare que no veu clar que el seu fill hagi de dedicar temps i esforç a l’assignatura de música. Invariablement, aquests dubtes són expressats amb un to més o menys desdenyós, a vegades insolent i tot. No és una pregunta que demani una resposta, acostuma a ser una queixa disfressada, perquè qui fa una pregunta com aquesta ja té formulada la seva resposta. També a vegades ens preguntem quin sentit té la vida, i és obvi que la resposta és sobrera. La música no se la va inventar ningú, no va sorgir de cap necessitat imperiosa, de fet, no és indispensable per viure, però forma part de l’essència de l’esser humà.

Així i tot, acostumo a respondre directament, deixant entreveure una fina ironia, que efectivament, la música no serveix per res, com tantes altres coses bones de la vida. Potser caldria respondre que la utilitat d’una cosa depèn de per què la volem. La música ben segur que no és útil per caçar bolets, però ho és, potser, per ser més feliços? La resposta, al meu entendre, continua sent no, o no necessàriament. Hi ha persones que no poden suportar la música i tanmateix, semblen ben felices. Napoleó deia que era el soroll menys desagradable! Jo mateix, segons com i en quins moments, haig de dir que em molesta. No crec que la música, per si, ens pugui fer més o menys feliços.

És freqüent que, per defensar la importància de la música, es recorri a arguments com “la música és matemàtiques”, volent-nos dir amb això que és important perquè les matemàtiques ho són; o, “la música ajuda al desenvolupament de la intel.ligència”, és a dir que el benefici, la utilitat dels estudis musicals rau en que els alumnes seran més llestos. Amb tota benevolença es vol justificar així la inclusió de la música en els currículums educatius. Em sembla un perany, una martingala, una trampa en la que no hi hauríem de caure. Alguna vegada, en alguna conversa a l’entorn d’aquest tema, he comentat que l’estudi de les matemàtiques és molt important perquè potencia el desenvolupament de les capacitats musicals dels alumnes. No vulgueu veure la cara d’estupefacció dels interlocutors.

La música pot servir per relaxar-nos o per incitar-nos a comprar en un supermercat; per excitar-nos sentiments bèl.lics, patriòtics, de clan o de fraternitat i molts altres; per ballar, per evadir-nos o per dormir. Com moltes coses que tenen facultats persuasives: paraules, olors, imatges... Vist així, potser sí que tots aquests aspectes són importants a tenir en compte en un sistema educatiu, si és que el seu propòsit és la formació integral de la persona.

Tal com reflexiona Nuccio Ordine (La utilitat de l’inútil), ens podríem preguntar: és útil un saber que no produeix beneficis? És útil un saber que no té cap relació amb el món pràctic i comercial? És útil un saber que contribueix al desenvolupament cívic i cultural de la humanitat? Ell considera útil tot allò que ens ajuda a fer-nos millors. No estic segur que la música sigui un factor determinant en relació a la bondat humana ( per desgràcia, tenim històrics melòmans que han sigut exemplars sanguinaris), però del que sí que n’estic segur és que, qui és sensible a l’art musical, té la possibilitat de gaudir d’un plaer inexplicable.

Oriol Comelles  

                                                     ***************************


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Què t'ha semblat l'article? Comenta!