OPINIÓ - Èxit post mortem

L’any passat, el 2016, va ser un any malauradament destacat per a la quantitat de figures musicals que ens van deixar; entre d’altres Prince, David Bowie, o Leonard Cohen; però agafeu-vos, que segons un article de L’institut Tecnològic de Massachussets (MIT), aquest any 2017 podria ser pitjor (!!).



La mort d’aquests artistes inevitablement ens porta a recordar el que més apreciem d’ells, a escoltar-los de nou, o inclús ens anima a descobrir-los si els teníem com a tema pendent.

Facebook, youtube i totes les xarxes socials s’omplen de vídeos, fotos i enllaços d’aquests artistes que de cop passen a tenir molt de protagonisme després d’haver estat, no a l’anonimat, per què sempre han estat figurem importants i reconegudes, però si que han estat en un segon pla, en certa manera, oblidats per la majoria.

Moltes vegades, m’atreviria a dir que gairebé sempre, les vendes d’aquests artistes pugen enormement després de la seva mort. Un exemple claríssim el trobem amb David Bowie, que després de la seva mort (10 de gener de 2016), els seus 25 àlbums van entrara al top 100 dels més venuts per iTunes, i només unes hores després de la seva mort, Best of Bowie ja havia superat les vendes del nou disc d’Alede, que portava setmanes al número 1 de la llista. Parlant amb xifes, les vendes de David Bowie van augmentar un 5.000% després de la seva mort.

Tot això està molt bé, no dic que no, però a la vegada és molt trist que un artista de la categoria de David Bowie, per posar un exemple, que hagi hagut d’esperar a morir-se per ser número 1 de vendes, em porta a dir, tristament, que la mort pot ser la millor promoció que es pot tenir... És un comentari una mica àcid, cru i en certa manera sarcàstic, però les xifres parlen per sí soles.


En resum, trobo molt normal, i també molt bonic, que es recordi aquests músics a les xarxes socials, que tornin a agafar un cert protagonisme, que rebin un reconeixement a la seva trajectòria, encara que sigui degut a la seva mort. Però d’altra banda, trobo gairebé morbós l’augment tant exagerat de vendes, i no només de música, sinó que també puja la venda de tot tipus de marxandatge. 

Això que dic no és una crítica, ni molt menys. Simplement és una reflexió sobre l’impacte que té la mort d’un artista sobre la societat. Jo crec que es banalitza el que realment representen, de cop tothom n’és molt «fan», i també de cop, malauradament, molts deixen de ser-ho. 

Per sort, queden els seguidors de sempre, que per mi, son els reals.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Què t'ha semblat l'article? Comenta!