Segur
que ja sabeu què és el crowdfunding, però inclús si no ho sabeu,
segur que us sona moltíssim!
Doncs
bé, el crowdfunding és un model de finançament participatiu, en el
qual els creadors d’un projecte ofereixen al públic la
possibilitat de participar econòmicament dins d’un període de
temps determinat.
Es
pot participar a diferents nivells, és a dir, no hi ha una sola
quantitat a aportar, sinó que es donen diferents opcions, aptes per
a gairebé totes les butxaques. I a canvi d’aquesta aportació
s’ofereixen una sèrie de recompenses.
Per
a posar un exemple, diríem que tenim un grup que vol gravar un cd, i
necessita 2000 euros per a portar-ho a terme. Aquest grup podria
donar cinc opcions de participació, que serien per exemple: 5€,
10€, 20€, 50€ o 100€. El mecenes triaria una de les opcions,
i rebria a canvi una compensació, que aniria des del codi de
descàrrega del disc (per a l’aportació de 5€), fins a rebre el
cd físic, un lot de marxandatge i dues entrades per al concert de
presentació (100€). Per dir-ho d’una altra manera, és comprar
el disc, o tot el que s’ofereix, per avançat.
Com
hem dit és només un exemple, però crec que està bastant acotat a
la realitat.
I
què ha de fer un grup si vol utilitzar aquesta eina per a
subvencionar-se?
Doncs
s’ha de posar en contacte amb qualsevol de les plataformes que hi
ha avui en dia per a dur a terme aquest model de finançament, el
crowdfunding.
Això
si, abans del contacte convé investigar una miqueta què ens ofereix
cada plataforma, per què segurament seran ofertes similars, però
pot ser que una ens convingui més que una altra. Us animo a que us
poseu en contacte amb grups que ja ho hagin fet per què us expliquin
la seva experiència.
Un
cop triada la plataforma i començat el procés, hem de crear en el
públic les ganes de participar en el nostre projecte. I això es fa
mostrant la nostra feina a tants llocs com puguem, adjuntant l’enllaç
de participació; i fent-lo el més atractiu possible, ja no només
el producte en sí, sinó tenint en compte les recompenses que oferim
a canvi.
Per
fer-vos aquesta explicació ens hem ajudat d’un web que es diu Musicalizza, on també ens expliquen cinc conceptes que hem de
tenir en compte. Bàsicament i resumint, seria que el crowdfunding
no és màgia, que un s’ha de moure moltíssim i que s’ha de
posar molt d’esforç en el projecte. Aconsellen també que siguis
original, transparent, i generós amb els mecenes.
De
la mateixa pàgina hem extret també els errors més comuns que
cometen els grups que fan ús del crowdfunding. El primer seria la
falta de seguretat, és a dir, preguntar-se si val la pena participar
en el nostre projecte. Hi ha molta gent que pensa que si el
crowdfunding no funciona és per què li falten «fans», i això
podria ser enganyar-se a un mateix. I us diré per que. Si nosaltres
som capaços de convèncer a la família, als amics i als coneguts,
que potser aquests últims són els més difícils de convèncer,
tots aquests creuran en el nostre projecte i ho transmetran al seus
amics, familiars i coneguts amb el mateix entusiasme que ho hem fet
nosaltres. D’altra banda, si nosaltres mateixos no hem estat
capaços de fer-ho, segurament ells tampoc.
Això
pot passar per què el projecte no està ben entès pel grup mateix,
és a dir que no hi ha un pla de màrqueting darrere, o per què
potser l’entusiasme que teníeu en un inici s’ha anat esgotant
per la feina que comporta, i us heu acabat desanimant.
Un
altre error seria escollir un objectiu de finançament massa alt per
al públic a qui pots arribar. Heu de tenir en compte que si no
s’arriba a l’objectiu representa que no podreu portar a terme el
projecte, i per tant s’anul·len les donacions i us quedeu a zero.
D’altra banda, si recapteu per sobre de l’objectiu, rebreu tota
la quantitat, restant és clar el percentatge pactat amb la
plataforma.
Seguiria
a aquests errors, el fracàs en la feina diària, és a dir, pensar
que un cop has llançat el crowdfunding ja està tot fet i ara només
queda esperar i rebre. Això no és així, s’ha de fer molta
publicitat, s’ha d’estar pendent de les xarxes socials, de
qualsevol pregunta que et puguin fer, d’incentivar la comunicació
amb el públic de les xarxes, contestar comentaris, etc...
Un
altre error és donar-se per vençut massa ràpid, segons comenten al
web que us he citat abans, moltes vegades s’activa moltíssim el
mecenatge durant l'última setmana de crowdfunding, que com hem dit,
dura un temps determinat. Això vol dir que s’ha de mantenir la
calma, s’ha de seguir treballant, i fer-ho fins l’últim moment,
per què si hem posat una data límit, vol dir que hi ha temps fins
llavors.
Per
últim, un error freqüent és oferir recompenses equivocades.
Hauríem de fer servir l’empatia, pensar com ens prendríem les
recompenses si fóssim nosaltres els qui volguéssim invertir en el
projecte. Les recompenses han d’estar a l’alçada de la
participació. Recordem que és una compra per avançat, que no estem
demanant almoina.
Espero
que us hagi servit una miqueta aquest article, o si més no que us
hagi resultat curiós. He intentat fer un resum de les coses més
importants que s’han de saber si es vol utilitzar el crowdfunding,
però si en teniu d’altres, o voleu explicar-nos la vostra
experiència, aquí sota teniu l’apartat de comentaris per a
fer-ho!
Recordeu
també que podeu participar al blog d’altres maneres, feu un cop
d’ull a Participa!
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Què t'ha semblat l'article? Comenta!