Avui
en dia, la manera com es ven la música, com es comparteix, i també
com s’escolta, és ben diferent a la de no fa tants anys. Poc
a poc van canviant les coses, però en aquest cas han canviat molt
ràpidament, i potser no tothom ha tingut temps d’adaptar-se a la
nova manera de fer.
Recordo
aquell temps on per a conèixer nous grups havies d’escoltar la
ràdio, demanar-los als amics i fiar-te del seu criteri, o
simplement, arriscar-te a comprar discs i
cassets a
la botiga sense haver-los sentit abans. I
moltes vegades et compraves el disc sencer havent sentit només una
de les seves cançons. Algú, potser els més joves, pot pensar que
això és de bojos, però realment era així.
Per
mi, com a consumidora, l’evolució que ha patit la indústria
musical és molt positiva, però
sé que hi ha gent que enyora les èpoques passades. I
no només per romanticisme, hi ha qui ha perdut molt en aquests
canvis.
Així com els oients hem canviat la
manera de consumir, els músics i la indústria també han hagut de
canviar en alguns dels seus aspectes, quasi de manera forçada.
Per exemple, al paràgraf anterior he
anomenat músics i indústria per separat, i no fa tant que aquests
dos conceptes anaven en un pack. El músic necessitava la indústria
tant com la indústria necessitava el músic. En canvi avui en dia,
un músic pot tirar endavant ell sol, sense el recolzament que abans
era imprescindible.
Això
ha fet que ara els músics tinguin el poder de decidir com es pot
compartir la seva música, ja que no hi ha ningú que els exigeixi
resultats ni beneficis. A
part d’ells mateixos, és
clar, i sembla mentida, però
de vegades pot arribar a ser pitjor.
I degut a això ara ens trobem amb una
problemàtica: com podem donar al públic el permís per a fer servir
la nostra música, i alhora deixar clares les condicions que s’han
de complir?
Doncs
aquí apareix l’organització Creative Commons, que ens ofereix
gratuïtament uns models de llicència, o contractes, per
tal que l’autor pugui comunicar amb claredat com es pot fer servir
la seva obra.
Hem
de dir també que aquestes llicències no substitueixen els drets
d’autor, sinó que es recolzen en ells per a permetre la
modificació dels termes i condicions d’ús de l’obra de
la manera que l’autor cregui convenient.
Les
llicències de què hem parlat es creen combinant quatre condicions.
D’aquesta manera, en surten 6 models, entre els quals hem
d’escollir el que més s’ajusta a la nostra idea. Aquestes
condicions són:
1.
Atribució:
Quan una llicència conté aquesta condició vol dir que quan
es fa servir,
s’ha de fer referència a l’autor de l’obra.
2. Compartir igual: Aquesta llicència
permet obres derivades, però s’han de compartir sota la mateixa
llicència.
Com
hem dit, aquestes quatre condicions es combinen formant els sis
models de llicència, uns
més restrictius que d’altres, però que permeten comunicar
clarament l’ús que en pot fer el públic en general.
I ara potser us pregunteu: què
m’aporta a mi compartir la meva música sense benefici econòmic?
Doncs
bé, per un costat, heu de saber que hi ha plataformes digitals que
s’encarreguen de recopilar la música sota aquesta llicència en
bases de dades públiques, i per
l’altre costat,
això mateix
pot
fer que qualsevol persona de qualsevol lloc del món la pugui sentir
i fer servir. Això
us
donaria
publicitat, i permetria que encara més persones escoltessin la
vostra feina.
I
ja sabeu, podeu tenir feta una obra d’art,
que si no l’escolta
ningú és com si no existís.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Què t'ha semblat l'article? Comenta!