Un grup musical, sigui de l’estil que sigui, és com una empresa.
Amb
aquesta frase, o sentència, no vull treure el tot el romanticisme
que suposa tenir un grup, sinó que pretenc que s’entengui que si
es vol fer una cosa seriosa, un se l’ha de prendre seriosament. Ja
quan vam parlar sobre el crowdfunding vaig dir que recomanava tenir
una estratègia o un pla de màrqueting del grup, i avui ho repetiré.
Recomano fer-lo, tenir-lo i utilitzar-lo. D’aquesta manera tindrem
clars els objectius, reduirem el risc de malentesos (sí, és
possible), i podrem unir forces en una mateixa direcció.
També
hem dit alguna vegada que per bo que sigui el grup, si no es mou o no
se sap moure, li serà molt difícil entrar al circuit musical. No
resto importància a la qualitat, però sí que m’agradaria
remarcar que hi ha d’altres factors que ens poden ajudar a ser més
visibles. Si tens una veu d’escàndol però només cantes a la
dutxa, no pretendràs que et vinguin a buscar, oi? Potser si tens
sort et sent un veí que té un amic que...
Desenganyem-nos, si vols
que el teu grup soni, t’has de moure per a fer-lo sonar.
I
com podem facilitar-nos aquesta feina, que poc té a veure amb la
música, i que no tenim per què saber fer? Organització!
Des
de fa un temps, des de que es va crear la pàgina de Músics del Vallès, he anat tenint contacte amb molts de vosaltres, amb grups,
músics, plataformes de management, net labels... I m’he adonat que
hi ha algunes (o moltes) diferències entre uns grups i uns altres,
pel que fa a l’organització. M’explico. Hi ha alguns grups,
evidentment no tots, dins de la modalitat del DIY (do it yourself,
fes-ho tu mateix) que de vegades deixa de banda certs aspectes prou
importants en un projecte musical. Un grup, per jove que sigui, poca
experiència o molta, si vol fer alguna cosa més que assajar i tocar
pels amics, convé que s’organitzi de manera que a la que surti una
oportunitat ho tingui tot llest per a engegar.
A
banda de l’aspecte musical, és evident que s’ha d’estar a punt
per fer un concert, i deixant de banda per un moment les xarxes
socials; crec que és molt important que el grup disposi d’un
dossier, digital o no, que descrigui i mostri qui som, què fem, i
com ho fem.
Per
un costat hi hauria el bloc de la biografia, on s’explicaria qui és
el grup, qui son els seus músics, què fa (estil, tipus de
concerts...), que hi hagi sobretot el contacte, i on també s’hi
poden incloure fotografies.
En
segon lloc, hi hauria el bloc de premsa, on hi adjuntaríem notícies
o articles que ens han dedicat els mitjans de comunicació, notes de
premsa, entrevistes... Aquest bloc sembla potser poc important, però
té el seu què. Qui el rebi es podrà fer una idea de com ens veu el
públic i fins i tot com ens valora la crítica; no només com ens
descrivim nosaltres mateixos.
Per
últim, hem de poder enviar una «demo» dels nostres temes, ja
siguin quatre temes o quaranta segons de cada tema. Com es
prefereixi, però és bàsic que el receptor del nostre dossier ens
senti i valori la nostra feina. Hem de fer que s’adoni que val la
pena contractar-nos!
Un
cop tenim el dossier fet, amb els tres blocs, ho hem d’enviar (o
portar si pot ser) on ens interessa, i on creiem que podem encaixar.
És una mala idea enviar el nostre dossier a qualsevol sala de
concerts, sense valorar si l’estil que fem encaixa amb l’estil
que porta el local. També hem de portar un control sobre el que hem
enviat i a qui, és important esbrinar qui s’encarrega de les
contractacions i enviar-ho a la persona, no a la sala o entitat, a no
ser que així es requereixi.
El
que pretenem amb aquest dossier és aconseguir concerts, és que ens
comenci a conèixer el «mundillo», que ens vegin. Però si no tenim
l’impacte que esperàvem (mai hem dit que sigui fàcil) tampoc és
qüestió de desanimar-se. Pot ser que haguem de modificar certes
coses del dossier, pot ser que haguem de demanar ajuda a algú (una
tercera opinió és recomanable), o pot ser que ens haguem equivocat
a l’hora de triar on volem tocar. De fet, poden ser mil altres
coses. Des de que el grup no sona com ens pensem i ens hem plantejat
uns objectius massa alts, fins a la falta de relacions públiques
(que ens vegin la cara); passant per moltes altres coses que haureu
d’esbrinar vosaltres mateixos, s’ha de detectar el problema per a
solucionar-lo.
En
resum, penso que per obtenir concerts i seguidors, a part de portar
l’aspecte musical el millor possible i de tenir una bona
participació a les xarxes socials, coses que tenim com a tant
evidents en un grup, també hem de tenir en compte que una estructura
i una organització dins del grup (d’aquí la sentència que obria
l’article) ens pot facilitar molt les coses. Que no seran fàcils,
però potser d’aquesta manera es faran una miqueta menys difícils.



Molt interessant. Crec que tot el que has escrit s'ha de tenir en compte i prenc nota. Lo més important es moures i que et vegin primer la cara i després entrar en materia musical i sobretot tenir ho ben centralitzat en una web per exemple amb tots els detalls que has dit. Graciess
ResponEliminaA més a més avui en dia hi ha moltes eines gratuïtes que ens poden ajudar molt! El que has dit del web també és molt important! Gràcies per la teva aportació Joan!
Elimina